Strava,

Ryža a jej benefity

Ako je možné, že Aziati jedia toľko ryže a nepriberajú z nej? 🙂

Priznávam, nie raz mi pri pohľade na ázijské kočky, ku ktorým chodím na manikúru, behalo závistne hlavou, ako je možné, že vyzerajú stále tak sviežo a tak štíhlo.

Napriek tomu, že oproti zemiakom nie je ani ryža úplne nevinná a dokonalá a aj ona obsahuje určitý podiel sacharidov, (ktoré nám pri rysovacej diéte nie sú vždy nápomocné), až príliš dobre pôsobí na ázijskú štíhlosť.
Štatistiky potvrdzujú, že sa v krajinách Ázie naozaj skonzumuje veľmi veľa ryže. A to vo forme prílohy či hlavného jedla.

Ako teda môžu ázijské krajiny spotrebovať toľko bielej ryže a toľko ryžových rezancov a pritom zostať tak štíhli?

Z jednoduchého dôvodu. Bežne používanou surovinou vo väčšine slovenských kuchýň je pšenica vo forme múky (cestoviny, kysnuté cesto, zahusťovanie omáčok či polievok, …).
Ryžu, samozrejme, nezatracujem, no v porovnaní s múkou sa v našich domácnostiach údajne používa menej často. 😉

Pre lepšie pochopenie ti ponúkam pár dôvodov, pre ktoré je dobudúcna lepšou alternatívou v tvojej ceste za zdravším telom a chudnutím práve ryža. 😉

  • Vďaka tomu, že je zložená z komplexných sacharidov, je pre telo veľkým zdrojom energie;
  • skvelým zdrojom vitamínov (B1, B2, B3, B5, B6, B12) a minerálov (magnézium, selén, mangán);
  • je dobrou prevenciou pred Alzheimerom;
  • neobsahuje tuk, takže pomáha znižovať obezitu;
  • vďaka nízkemu glykemickému indexu nerobí šoky tvojej hladine cukru v krvi;
  • je prevenciou proti rakovine
  • a navyše si môžeš byť istá, že ryža bude spravidla vždy bez črevných dráždivých látok akými je napríklad lepok. 😉

Naopak ak budeš jesť pšenicu, dodáš svojmu telu množstvo dráždivých látok. Prečo?

  • Obilniny (pšenica) sú totiž oproti ryži oveľa bohatšie na kyselinu fytovú, ktorá blokuje absorpciu diétnych minerálov zinku a horčíka (rovnakú kyselinu obsahuje i vrchná šupka hnedej ryže);
  • okrem toho je ešte väčšou pohromou konzumácia obilnín vo veľkom množstve na krvný cukor a následné vylučovanie inzulínu (obrovské množstvo sacharidov, ktoré v pečive či cestovinách konzumujeme, môže u niektorých ľudí spôsobiť poruchy vylučovania inzulínu, tzv. inzulínovú rezistenciu);
  • o obsahu gluténu, čiže lepku si už určite počula 😉
  • pomocníkom spomínaného lepku sú lektíny – toxíny, ktoré sa trávením nerozložia a naväzujú na receptory v tenkom čreve, vďaka čomu prispievajú k únikom nedotráveného jedla do krvného obehu.

Čo si urobíš ako prílohu či hlavné jedlo je už na tebe. Informácie odo mňa máš 😉 rozhodni sa teda čo najsprávnejšie.

Aký druh ryže používaš? Ako využívaš ryžu v strave ty a aké recepty poradíš ostatným? 🙂
Budem rada, ak sa o svoje nápady podelíš s ostatnými kočkami z Pink Iron Lady Teamu 🙂

V budúcom článku sa s tebou podelím o všetky chutné jedlá, ktoré som vyskúšala na výlete v Ázii a ktoré rozhodne stoja za to vyskúšať i u nás 😉

0žiadny komentár

writer

Osobná trénerka, bloggerka, fitness motivátorka.

Odpovedať