Strava,

Káva – priateľ alebo nepriateľ?

Ach tá káva… alebo ju miluješ, alebo ju nenávidíš. 🙂
No poraď, ako inak neprespať pondelkovú poradu v práci či tie upršané a depresívne dni vhodné naozaj iba na spánok…
Niekto pije kávu, pretože mu dodá energiu, niekto, pretože už bez nej nedokáže začať ani jedno ráno a niekto, pretože mu jednoducho chutí a vie pri nej relaxovať.

Vieš však aká je skutočná pravda o káve?

Dobrá komunikácia má rovnaké povzbudzujúce účinky ako káva a rovnako ťažko sa po nej zaspáva.
Anne Morrow Lindbergh

Dokáže zvýšiť tvoju mentálnu bdelosť

Jednou z účinných zložiek v káve, ktorú všetky veľmi dobre poznáme, je toľko milovaný a povzbudzujúci kofeín. Keď sme unavené a k spánku nám chýba už iba naša milovaná mäkká postieľka, náš mozog začne uvoľňovať neurotransmitery (chemické látky v mozgu), ktoré nášmu telu oznámia, že je čas na odpočinok. Stimulant akým je v tomto prípade kofeín, pracuje tak, že sa postaví do cesty tomuto spánkovému procesu a tebe tak umožní cítiť sa čulejšie a čerstvejšie.
Predtým však, než si skočíš uvariť litrovú šálku kávy, aby si nezaspala, pamätaj, že v skutočnosti ti káva v takomto obrovskom množstve môže byť pomocou, ale rovnako i nepriateľom.
Myslím tým, že z teba nebude tá naspídovaná veverička, ktorá stihne za deň všetko to, čo jej bežne trvá týždeň. 🙂 Práve naopak. Pri konzumácii veľkého objemu kávy môžeš cítiť búšenie srdca, nevoľnosť či nervozitu, čo v tvojom prípade potom pokojne môže byť kontraproduktívne.
Preto nezabudni vždy počúvať svoje telo aj v opačnom smere a ak na základe vylúčených chemických látok v mozgu budeš najbližšie zasa cítiť únavu, potom je namiesto ďalšej šálky kofeínu čas ľahnúť či sadnúť si, vyložiť nôžky a zadirigovať polovičku, že s upratovaním je tentokrát na rade on. Mysli na to 😉

✿✿✿

Nemám problém s kofeínom. Naopak, problémy mám bez kofeínu.

Môže byť pre teba drogou

Nie nie, neboj, nehrozí ti väzenie za to, že denne skonzumuješ šesť šálok kávy. 😀
Ako som už spomínala, určite si aj ty zažila ten pocit, keď ťa dobrá káva vytiahla von z postele skoro ráno…
Ak však kávu piješ príliš často, je možné, že v priebehu času sa tvoje telo na ňu začne spoliehať natoľko, že bez nej nebude vedieť normálne fungovať.
Buď si preto vedomá toho, ako sa cítiš pred a po vypití kávy. Môže to byť dobrým ukazovateľom toho, ako veľmi sa tvoje telo na ňu spolieha. 😉

✿✿✿

Môže ovplyvniť resorpciu železa

Vedela si, že pitie kávy môže mať v skutočnosti negatívny vplyv na to, ako tvoje telo absorbuje ďalšie živiny? Je to niečo, čo si nie veľa ľudí uvedomuje a pritom je táto vedomosť zároveň aj dobrou prevenciou. 🙂
Výskumy ukázali, že pitie kávy v čase bezprostredne po jedle môže skutočne narušiť schopnosť tela absorbovať železo. A pritom je železo dôležitý minerál, pretože prenosom kyslíka do všetkých telesných buniek, pomáha ich správnemu fungovaniu.
Takže pokiaľ máš problémy s chudokrvnosťou, daj si po jedle nejakú tú pauzu a s kávičkou ešte určite aspoň hodinku počkaj. V prípade, že to inak nejde, skús po ceste z kaviarne pooblizovať nejakú železnú konštrukciu, možno to pomôže. 😀

✿✿✿

Nejlepší sport je kafe a dort!
– Halina Pawlowská

Keď to nie je vždy len o káve

Som si istá, že budeš súhlasiť s tým, že existuje len málo ľudí, ktorých „šálka kávy“ sa skladá naozaj len z kávy. Pre väčšinu z nás totiž táto „šálka kávy“ zahŕňa aj obrovskú porciu mlieka a netreba zabúdať ani na tie dve-tri lyžičky cukru.
A, prosím, nezačínaj s tým, že: “Mlieko je pre nás predsa prínosné…”
Kým mlieko nášmu telu skutočne poskytuje dôležité živiny, akými je vápnik a bielkoviny, netreba zabúdať ani na malé množstvo nasýtených tukov. A to treba mať na pamäti, keď si najbližšie budeš zasa niekde vychutnávať Cappuccino, Latté Macchiato (v ktorom je mimochodom objem mlieka okolo 200ml) či skvelú Viedenskú kávu s obrovskou porciou šľahačky a!!! netreba zabúdať na ten malý keksík, ktorý väčšinou dostaneš ku každej káve. 😉
Pokiaľ teda takýchto káv za deň vypiješ tri či štyri a večer čo večer (alebo ráno) sa čuduješ, prečo ešte stále v cvičení nevidieť žiadny progres, potom je čas zamyslieť sa nad tým. 😉
Mysli na to, že rovnako ako hocičo iné, aj káva je niečo, čo môže byť prínosom, pokiaľ je prijímaná v správnom množstve.

✿✿✿

Aby sme však kávu len nehejtovali, vyzdvihneme aj bonus pokiaľ ide o jej účinok na cvičenie.

Nakopne ťa na lepší výkon

Existuje množstvo predtréningoviek s vysokým obsahom kofeínu, ktoré ťa dokonale nakopnú na tvoj tréning. Ak však nie si zástankyňou výživových doplnkov potom je pre teba káva určite tou správnou voľbou.
TIP: Urob si aspoň 20 minút pred tréningom šálku (v mojom prípade to býva malá 2dcl šálka) silnej kávy bez cukru a bez mlieka.
Tréning vďaka nej zvládam s väčšou energiou 🙂

✿✿✿

Využiješ ju aj inak

To však len v prípade klasickej zrnkovej pomletej kávy.
TIP: Do zostatkového “spodku” pridaj lyžičku olivového oleja a vualaaa 🙂 kávový peeling je hotový.
Osobne ho pravidelne používam na masáž tváre a dlaní. No údajne ho môžeš použiť i na zábaly proti celulitíde na zadočku a stehnách. Musím sa však priznať, že mne to na tieto partie ani trošku nepomohlo. Iba čo som narobila neporiadok v kúpeľni. 😀
Oveľa viac sa mi osvedčilo pravidelné drepovanie, beh a poriadný príjem tekutín. 🙂

✿✿✿

Poznáš ďalšie výhody kávy? Ako pomáha tebe?
Napíš mi do komentára aké s ňou máš skúsenosti, či ktorá je tvoja obľúbená? 🙂

05 komentárov

writer

Osobná trénerka, bloggerka, fitness motivátorka.

5 Komentárov

Lenka

Ahoj Anka.
Pekný článok a máš úplnú pravdu. Aj lekárka mi zakázala piť kávu hneď o jedle. Pretože som mala zlé výsledky na železo v krvi. Bola som zarytý kávičkár a dalo mi zabrať zmeniť návyky. Ale hladina železa v krvi sa mi upravila a o milovanú kávu som neprišla. Takže odporúčam. 🙂

0

Odpovedať

Annie B.

Ahoj, Lenka 🙂
Ďakujem za tvoj príspevok a cennú skúsenosť 😉

0

Odpovedať

Domča

Ahojte, ja si kávou premývam vlasy. Mám ich husté tmavé a je to pre ne ako balzam. 🙂 A skúsala som aj ten zábal proti celulitide, ale je to strasná hlúposť podľa mňa. A tiez som si robotu s upratovanim kupelne zrobila. 😀 😀

0

Odpovedať

Annie B.

Ahoj, Dominika,
ďakujem za tvoj komentár… a viem o čom hovoríš, aspoň bol dôvod upratovať 🙂

0

Odpovedať

Jana Paterová

Me kava pomaha hlavne pri stresu a po probuzeni 😉 Jinak moje nejoblibenejsi je jednoznacne tato http://shop.sardinie.cz/delikatesy/ostatni/kava/kava-lavazza-250g.html

0

Odpovedať

Odpovedať