Strava,

Čo mám jesť?

Po uverejnení môjho “fitness nákupného zoznamu” mi prišlo veľa mailov a správ s otázkami: “Prečo by to práve takto malo byť?”
Tak milé fitnessáčky, tu je vysvetlenie!

Keďže hlavným zdrojom energie sú sacharidy, mali by teda tvoriť nejakú časť príjmu zo stravy. Existuje niekoľko druhov sacharidov, ja však v tomto momente budem hovoriť o komplexných (tzv. pomalých) sacharidoch.

Tieto sacharidy:

  • ťa dokážu zasýtiť na dlhší čas
  • obsahujú vlákninu pre lepšie trávenie
  • tvojmu telu dodávajú vitamíny a minerály
  • ti pomáhajú udržovať hmotnosť
  • nespôsobujú výkyvy krvného cukru.

Ako teda získať energiu počas dňa?

RAŇAJKY:

Zásobárňou raňajšej energie sú jemné ovsené vločky, kaša z vločiek, špaldová kaša, proteínové palacinky a pod.

TIP: Vločky jednoducho zalej vodou, pridaj ovocie, škoricu, oriešky a chutné raňajky sú na svete. 🙂

Proteínová palacinka s nátierkou a banánom 🙂

Ideálne je nemiešať ovsené vločky s mliečnymi výrobkami.

Dôvod: komplexné sacharidy z vločiek a laktóza napríklad z jogurtu či mlieka, dokáže v žalúdku narobiť zbytočný neporiadok, a to kvôli tomu, že každú zložku týchto potravín trávia iné enzýmy. To v konečnom dôsledku spôsobuje i spomalenie tvojho trávenia.

VAROVANIE!!! Medzi vhodné a zdravé raňajky určite nepatria žiadne z dostupných ochutených a presladených musli a vločiek, ktoré sa síce tvária ako zdravé, no vôbec také nie sú. Podiel sacharidov v jednej dávke je pre teba zbytočnou kalorickou bombou!

Rovnaký pozor si daj i na pečivo a bielu múku. Prečo?
Tieto potraviny patria k jednoduchým sacharidom, ktoré sa trávia rýchlo, to znamená, že si po nich veľmi rýchlo opäť hladná.
Ideálnou voľbou v prípade, že to bez pečiva neprežiješ, sú celozrnné bagety a chlieb. 🙂

Celozrnná bageta, šunka (95% mäsa), šalát, syr, vajíčko, cherry paradajky.

✿✿✿

DESIATA:

Nedesiatuješ? Chyba!
Nedesiatovaním vzniká hneď niekoľko “komplikácií”. Od raňajok po obed máš príliš veľkú pauzu, vďaka ktorej sa potom na obed zbytočne prepcháš. Takouto dlhou pauzou ti klesne cukor, a tak sa ti môže stať, že nečakaný hlad vykryješ sladkosťami, čokoládkami, tyčinkami a inými šmakocinkami. 😀 Celé zle!!!
Ideálnou voľbou potravín na desiatu je mliečna bielkovina. To znamená biely jogurt, cottage cheese, tvaroh a pod. Ak ti mliečne výrobky nevyhovujú, daj si ovocie, orechy alebo doplň bielkoviny v podobe proteínového nápoja. 😉

✿✿✿

OBED:

Priam luxusne fantastickou voľbou na obed sú zeleninové polievky, ktoré sú jednoduché a časovo nenáročné na prípravu. Jednoducho len stačí akúkoľvek zeleninu na ktorú máš chuť (mrkvu, brokolicu, cuketu, tekvicu) uvariť, rozmixovať a dochutiť. 🙂 Vitamínová bomba je na svete!
Druhým chodom pre voľbu obeda je určite mäso/losos/pstruh + basmati/bulgur.

Tekvicová polievka s mrkvou, cheddar syr, slnečnicové semienka.

TIP: Namiesto klasickej bielej ryže si radšej vyber hnedú basmati ryžu, ktorá má nízky glykemický index. To znamená, že obsahuje menej kalórií biela ryža a dokáže ťa zasýtiť na dlhšiu dobu
+ nezabúdaj na zeleninovú prílohu! 🙂

✿✿✿

OLOVRANT:

Poobedné jedlo by mali tvoriť potraviny ako šunka (s vysokým podielom mäsa – pozor! sú viac slané, no podiel mäsa za to stojí!), zelenina, prípadne i ryžové chlebíky.

VEDELA SI? 1 ryžový chlebík má cca 8 g sacharidov
1 krajec bieleho chleba takmer 3x viac.

✿✿✿

VEČERA:

Posledné jedlo dňa je ideálne skonzumovať aspoň dve hodiny pred spaním. Malo by byť ľahké a výživné. Takou ľahkou, výživnou a chutnou večerou môže byť voľba lososa, pstruha, kuracieho mäsa so zeleninovou prílohou, prípadne i basmati ryžou.

Grilovaný losos a zelenina.

✿✿✿

Nezabúdaj, že tak ako vo všetkom i v chudnutí platia pravidlá. V tomto prípade je to vždy 80% strava a 20% cvičenie.
Takže pokiaľ si myslíš, že si to stačí len odmakať v posilke a nič viac, tak bohužiaľ, takto to nepôjde. 😉
Zamakať si treba nielen v posilke, ale hlavne v kuchyni! 🙂

Želám ti krásny deň a ak máš otázky, pripomienky, nápady na ďalšie články, pokojne píš 😉

 

21 komentár

writer

Osobná trénerka, bloggerka, fitness motivátorka.

1 komentár

Majka Semanova

Skvele vysvetlené tvoj výklad som lahko pochopila…viem kde je chyba…dakujem

0

Odpovedať

Odpovedať