Lifestyle,

Chudnutie, priberanie alebo čo s tým má tvoja genetika?

Poznáš to!
Niekto na svoje zdedené gény nedá ani za svet dopustiť. Niekto ich naopak zatracuje a najradšej by sa narodil s inými a lepšími. 🙂
Niektoré ženy za svoju štíhlu líniu ďakujú svojej chudej mame, ktorá vždy mohla zjesť čokoľvek a nikdy z toho nepribrala. A niektoré hádžu vinu na svojho tučného otca, ktorého mama bola rovnako obézna, ako jej mama, ktorá to zdedila po… a tak ďalej a tak ďalej. 😀 😀
A keď sa minú všetky výhovorky na gény, potom je v tom buď štítna žľaza, alebo zostatkové kilogramy po pôrode (hoci dieťa už končí strednú školu a pomaly vypisuje prihlášku na výšku). 😀

Ako presne však ovplyvňuje genetika tvoje cvičebné a diétne výsledky?

Poďme na to po poriadku. Na začiatok trošku terminológie. 😉
Genetika je biologickou vedou skúmajúcou dedičnosť, premenlivosť, variabilitu, rozdielnosť a prenos druhových a dedičných znakov medzi rodičmi a potomkami. Základnou funkčnou jednotkou dedičnosti je gén. Zatiaľ čo naše telo obsahuje rovnaké typy génov, napriek tomu je programovanie teba a mňa odlišné.

Príklad:
bunky, vďaka ktorým vidím určitý odtieň ružovej ja, môžu u teba vytvárať úplne iný odtieň ružovej (prípadne i úplne inú farbu). Táto variabilita sa potom rovnako vzťahuje na všetky fyziologické aktivity v tvojom tele.

Z toho teda vyplýva, že tvoje zdedené gény skutočne ovplyvňujú, ktoré svalové skupiny sú tvojimi “silnými zbraňami”, či akú máš tendenciu v spaľovaní alebo naopak ukladaní tuku v tele.

ALE! 🙂

To, že máš možno naprd gény, nemá vplyv na základné fyziologické procesy týkajúce sa budovania svalov či straty tvojho tuku. 😉 Samozrejme, kým nemáš chorobu, ktorá by priamo ovplyvňovala niektorú z týchto funkcii. 😉

Takže pokiaľ máš strach, že tvoje telo je geneticky predurčené len na to, aby bolo malé, slabé alebo naopak tučné a guľaté, môžeš tieto obavy poslať do teplých krajín na odpočinok. 😀
Tvoje telo totiž obsahuje rovnaký “genetický program” ako môj, niektorej tvojej kamošky, tej bikiny fitnessky, ktorej fotky pravidelne sleduješ či tvojej štíhlej a vyšportovanej susedky, ktorú tak závistne sleduješ z okna. 🙂

V skutočnosti, tvoje telo môže byť schopné robiť všetky funkcie týkajúce sa chudnutia či naberania ešte lepšie ako kohokoľvek iného. Len o tom nevieš. 😉

Všetko je však len na tebe! 🙂

Vyskúšala som mnoho diét a cvičebných programov, kým som našla to, čo bolo pre moje telo najefektívnejšie. To je všetko. Celá veda fungovania tak môjho ako i tvojho tela a génov je na nás samých. 🙂

Je pravdou, že niektoré ženy môžu mať prirodzene vysokú hladinu testosterónu a hladinu rastového hormónu, čo má za následok aj rýchlejší nárast svalovej hmoty. To sú však veľmi ojedinelé výnimky. 😉 Preto sa neobávaj, svalnatý chlap z teba po cvičení s činkami určite nebude. 😉

Bez ohľadu na „kvalitu“ tvojho zdedeného genetického materiálu, môžeš vlastniť telo podľa svojich predstáv. Samozrejme, treba mať primerané a reálne predstavy. Buďme však realistky – kvalitnými cvikmi môžeme mať kedykoľvek krajší zadok ako JLo. 😀
Áno, niekomu na to stačí pol roka a tebe treba rok. Výsledok je ale jeden a ten istý. 🙂 A len ten sa ráta! 😉

Buď teda skvelá, spokojná a s úsmevom na tvári hybaj aj so svojimi génmi drepovať! 😀

Aké skúsenosti s „génmi“ máš ty?
Čo „dobré“ a naopak čo „zlé“ si podedila? A na čo z toho si najviac pyšná? 🙂

0žiadny komentár

writer

Osobná trénerka, bloggerka, fitness motivátorka.

Odpovedať