Cvičenie,

6 tipov ako začať cvičiť

Jednou z úloh tohto blogu je moja snaha presvedčiť čo najviac žien začať cvičiť. Chcem ti dokázať, že dvíhanie činiek nie je len pre veľkých borcov (sypačov), ale aj pre teba. Ver si, máš na to! 🙂
Viem, že nie je ľahké začať cvičiť, keď je tvoja hlava naočkovaná myšlienkami, že v prípade ak budeš cvičiť s činkami, naberieš objem a budeš vyzerať ako chlap.

„Žena nesmie cvičiť s činkami!“
„Ty chceš mať svaly? Šibe ti?“
“So svalmi budeš vyzerať ako chlap…Bude to škaredé!”
„Zbláznila si sa? Veď svaly na žene vôbec nie sú pekné…“
Blá bla blá…. to jediné som v začiatkoch svojho cvičenia počúvala, keď do mňa ľudia z vonku hustili takéto názory.
Aj mne chvíľku trvalo, kým som to prekonala a napokon vyskúšala.
Kde však treba začať?
Nech sa páči – ponúkam ti šesť tipov, ktoré ti pomôžu začať cvičiť so závažím a snáď nájsť odvahu cvičiť a stať sa lepšou verziou samej seba!

1. Začni pekne na začiatku 🙂

Pamätáš si ešte na hodiny matematiky na základnej či strednej škole? Na všetky tie čísla, príklady, rovnice a kombinácie, v ktorých si sa strácala? Niečo podobné je to aj v cvičení. Pokiaľ sa snažíš hneď na prvú šupu zapamätať si a zrealizovať celú škálu cvikov na stehná, zadok, chrbát, brucho… potom je mi ľúto, ale tvoje cvičenie je už od začiatku odsúdené na neúspech a tvoje odhodlanie pominie skôr ako letné výpredaje v nákupných centrách. 😉
Preto si daj čas a nikam sa neponáhľaj! Nezabudni, že samotnému tréningu predchádza rozcvička a na záver je vždy potrebný strečing. Existuje niekoľko kníh o správnom prevedení cvikov a aspoň milión videí s cvičebnými programami. Že nevieš ktorý je pre teba vhodný? A už si nejaký vyskúšala? A čo spýtať sa niekoho, kto cvičí dlhšie a s radosťou ti poradí? Naber odvahu a pýtaj sa! 🙂

2. Buď majsterkou techniky

Dôležitým bodom pri akomkoľvek cvičení zostáva technika (nepotrebuješ sa predsa dokaličiť hneď pri prvom tréningu). Takže ti snáď nemusím vysvetľovať aké zranenia ti hrozia v kombinácii zlej techniky a príliš ťažkého závažia. (Zážitky z posilky, kde takmer dennodenne vidím ľudí, ktorí si myslia ako fajne cvičia, no v skutočnosti môžu byť radi, že po tých zlých drepoch ešte chodia, mi bohate stačia.)
Pamätaj na jedno! Ak chceš sexy a pevný zadok, potom drepuj správne, pretože s nesprávnou technikou cvičíš zbytočne.
Pokiaľ máš problém naučiť sa cvičiť správne, potom si každý jeden cvik rozlož na drobné malé časti a na každej pracuj osobitne. Keď potom jednotlivé časti zložíš, vznikne ti pekná skladačka dokonalého cviku 😉
Na techniku si dávaj vždy pozor! Dopraj si čas a nikam sa neponáhľaj! Výsledky prídu, no zdravie je na prvom mieste!

3. Získaj silu

Nie, nie, nie! Nehovorím o objeme a svaloch, ale o sile a vytrvalosti. Sila, ktorú v cvičení nadobudneš znamená, že nad svojim telom získaš kontrolu a budeš ju vedieť využiť vo svoj prospech. Pravidelným cvičením nezískaš len fyzickú, ale i mentálnu silu. Pokiaľ však hovoríme o fyzickej sile, treba dbať na to, že nie je dôležité urobiť 25 opakovaní s najľahšou váhou, ktorá sa v posilke nachádza, ale menej (6-10 opakovaní) s maximálnou možnou váhou, ktorú dokážeš technicky správne zodvihnúť.

RADA: Pamätaj si, že neexistujú zvlášť cviky pre ženy a zvlášť pre mužov. Rovnako ako cvičí ten borec vedľa, môžeš cvičiť aj ty, hoci s ľahšou činkou.
Ver mi, v posilke budeš mať oveľa väčší rešpekt pri takomto tréningu, ako pri tom, kde sa budeš 30 minút sušiť na páse, na ďalších 30 vylezieš na stepper a polospotená odídeš, aby si to ďalší deň mohla zopakovať. A to všetko – bez výsledkov!

Vždy pri cvičení mysli na to, že sa pri únavnom mnohopočetnom opakovaní veľmi rýchlo vyčerpáš, zatiaľ čo pri cvičení s ťažkými váhami odcvičíš oveľa viac a sústredíš sa aj na správne prevedenie cviku. Nezabúdaj, že dôležitá je kvalita nie kvantita prevedených cvikov, preto sa vykašli na všetky tie série s nekonečnými počtami opakovaní. K ničomu to totiž nevedie. 🙂

4. Príď a ukáž sa!

Jediný deň, kedy si zle odcvičila, bol deň, keď si necvičila. Takže pokiaľ si sa rozhodla cvičiť, potom to rob len a len pre seba. Nemysli na každodenné úlohy či povinnosti. Vyčleň si hodinu na cvičenie, ktorá bude len a len tvoja. Nevzdávaj sa pokiaľ výsledky neuvidíš ihneď. Nezabúdaj, že ani Rím nepostavili za deň 🙂 Každý úspech prichádza s tvrdou prácou a trpezlivosťou. Pokiaľ si si istá, že si pre tréning a seba urobila maximum, potom výsledky prídu. To ti sľubujem! Všetko chce ale vždy čas 🙂

5. Nastav si reálne ciele

Nezabúdaj, že tvoj úspech závisí na cieľoch, ktoré si si nastavila. Preto aj tvoje ciele musia byť konkrétne a presne definované, merateľné, časovo obmedzené a dosiahnuteľné.
Nezabúdaj však, že aj váha je len číslo, a preto je dôležitý celkový vzhľad. Dávaj pozor, aby si sa aj ty nestala namiesto lepšej verzie samej seba len otrokom váhy a čísel.

6. Nie od zajtra, ale DNES!

Neexistuje lepší deň na začiatok ako dnes. Ak sa chceš niekam dostať, chceš si splniť stanovené ciele, potom pohni zadkom a začni! Choď a rob to, pre čo si sa rozhodla!

Držím Ti v tom palce a daj vedieť ako napreduješ 😉

07 komentárov

writer

Osobná trénerka, bloggerka, fitness motivátorka.

7 Komentárov

Biba

„Jediný deň, kedy si zle odcvičila, bol deň, keď si necvičila.“ Ďakujem toto som potrebovala počuť. 🙂

0

Odpovedať

Annie B.

Teším sa, ak som ti motivačne pomohla 😉

0

Odpovedať

Kristína

Super článok, ale mám otázku, naozaj sa možem spoľahnúť že nebudem vyzerať ako kulturistka ked budem cvicit s tazkymi cinkami? páčia sa mi svaly, ale bojím sa toho. kika

0

Odpovedať

Annie B.

Ahoj, Kika 🙂

Naozaj sa môžeš spoľahnúť, že ak budeš cvičiť s činkami, nestane sa z teba chlap 🙂
Samozrejme, pokiaľ si nezačneš pichať nejaké rastové hormóny na báze steroidov, tam už by niečo také hroziť mohlo.
Ty ako žena nemáš dostatok mužských hormónov, takže ak si niekde na nete či v telke videla ženy, ktoré mali objemom svalovej hmoty k mužom bližšie, bolo to naozaj len vďaka takejto externej pomoci… geneticky na to ako žena nemáš predispozície.
Držím ti palce a daj vedieť ako sa ti darí s cvičením 😉

0

Odpovedať

Nika

Ahoj 🙂
Mám reálny problém. Nikdy som nebola žiadna vychrtlina, vždy som mala pár kíl naviac. Doteraz som však tancovala takže som mala pravidelný pohyb. Teraz som ale už po 4.operácii kolena a ďalej už tancovať žiaľ nemôžem. Keď mi vyberú stehy, začnem znova rehabilitovať a celý ten cyklus, ktorý už tak dobre poznám. Teraz začínam však mať vážny strach, čo bude s mojou postavou ak nebudem mať pravidelný pohyb, keďže ja som dosť veľký žrút.
Potrebovala by som nejakú radu, ako si viem ustrážiť jedálniček, lebo to sa mi naozaj nedarí.
Vopred ďakujem 🙂
Máš skvelý blog, motivuješ ľudí a to je super!

0

Odpovedať

Annie B.

Ahoj, Nika 😉
Tvoj reálny problém je vlastne úplne bežnou záležitosťou. S tým rozdielom, že tvoj pohyb je obmedzený operáciou, zatiaľ čo pohyb ostatných obmedzuje lenivosť a kopec ďalších výhovoriek. Takže máš u mňa obrovské plus za to, že ti na sebe záleží aj napriek takejto prekážke 😉 Naozaj sa z teba teším 🙂

Pokiaľ ide o rekonvalescenciu po operácii, najdôležitejšie na tom celom je len jednoduchý princíp PRÍJEM vs. VÝDAJ. 🙂
Pokiaľ si chceš udržať svoju váhu, prípadne chceš zhodiť, potom naozaj dodržuj len jednoduché pravidlo: nech tvoj kalorický príjem neprekročí tvoj výdaj. Inými slovami nadmerné prejedanie bude vždy viesť iba k nadmernej váhe. A to predsa nechceš ani ty, ani ja. Skús voliť ľahšie jedlá, odľahčené o zbytočné sacharidy (rýchle cukry, ktoré k chudnutiu naozaj až tak netreba), s menším podielom tuku, pridaj vlákninu (strukoviny, zelenina) a nezabúdaj na proteíny (tvaroh, cottage, a, samozrejme, nezabudni na mäso).

Rozumiem, že tvoje pohybové možnosti budú obmedzené, úprimne sa však priznám, že sama ti neviem poradiť (nakoľko o takejto operácii nemám žiadne informácie) čo môžeš a čo nemôžeš cvičiť. Každopádne ruky používať môžeš a ľahké cviky napríklad s činkami na hornú časť tela vieš zvládnuť kedykoľvek 😉

Nezabúdaj, že všetko je to len o sile vlastnej vôle a o tom, čo si sama dokážeš odoprieť a čo prospešné zasa dopriať.

Veľmi ti držím palce a daj kedykoľvek vedieť, ako sa ti darí, príp. pokojne napíš ak ti niečo nebude jasné a budeš potrebovať radu 😉

0

Odpovedať

Nika

Ďakujem veľmi pekne za odpoveď, tie cviky na ruky by mi nenapadli, ale máš úplnú pravdu. Určite sa ozvem aj v budúcnosti, že čo je so mnou, beztak som pravidelná čitateľka tvojho blogu. 🙂
Ešte raz ďakujem za rady, pomohli mi. 🙂

0

Odpovedať

Odpovedať